Att åldras med värdighet

I vårt ålders- och utseendefixerade samhälle så ägnas allt mer av reklam och tidningsreportage åt hälsa, skönhet, så håller du dig ung osv. För vissa av oss är det inget större problem. Okej att vi alla vare sig vi vill eller inte faktiskt blir äldre med de krämpor och skönetsfläckar som det innebär, men jag och några till har nöjet (?) att se ut som äldre tonåringar trots att vi sen länge passerat de trettio.

Missförstå mig rätt. Jag är på intet sätt snygg, onormalt hälsosam eller ungdomlig i övrigt, men jag får ofta höra att jag ser mycket yngre ut än vad jag är. Förmodligen beror det på att jag allt som oftast är bebislen i huden och sällan eller aldrig tillåter mustach, skägg eller annan kroppsbehåring. Mitt ideliga rakande och insmörjande har kanske haft effekten att jag just ser något yngre ut än mina 34. Men det här inlägget skall inte handla om mig personligen, för de finns dom som är än värre på att fasta i nån sorts konstgjord ungdomlighet, fast ändå inte. Krångligt? Jag ska förklara. Jag tänker nämligen på handbollslandslagets målvakt Tomas Svensson.

Redan dom gamla grekerna spelade handboll med Tomas Svensson...näe flåt. Men ibland känns det faktiskt så. Vi som följt landslagshandbollen sen sent 80-tal och vidare förbi 90-talet och in på 2000-talet har alltid kunnat skåda Tomas Svensson, och jag vet inte vad det är med karln för han åldras inte, eller? 

Jo det gör han, men det konstiga med Tomas Svensson det är att han, till skillnad från mig alltid har sett lika gammal ut.

Jag läste en artikel igår inför det stundande EM-slutspelet i handboll där man intervjuade Thomas Svensson 39 år gammal. Jag kunde inte låta bli att skratta för mig själv. För på något vis är det som om Thomas Svensson ALLTID varit 39 år gammal. Rakhyvlar och Q10 Plus-krämer har nog aldrig legat högt i kurs hos Herr Svensson och det märks. Denna målvaktsgigant har sen tidiga tonåren alltid sett likadan ut, buskiga ögonbryn, 3-dagars skäggstubb, lättt grånad och med en lite smygmacholiknande look. Men likväl blir karlfan aldrig äldre.

Om jag hade fått gissa på hans ålder för tio år sen så hade jag nog slängt ur mig att han var mellan 35-40 nånting. Döm då om min förvåning när Tomas Svensson idag 2007, är 39 år gammal. 

Så det skulle inte förvåna mig om det blir så att den dag jag fyller fyrtio (om cirka sex år), ja då är vår kära Tomas Svensson fortfarande 39 och står väl kvar där i sitt mål och räddar bollar i mästerskap efter mästerskap.

Respekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0