Sverige - ett pendlarovänligt land


Att vara pendlare i Sverige ställer krav på såväl tålamod som fet plånbok. För i Sverige tycker våra politiker att alla borde pendla med hänsyn till miljön, men ingen vill aktivt jobba för att det skall vara smidigt, än mindre ekonomiskt. Västmanland, där jag och min familj bor är inget undantag. Här som på så många andra ställen i landet går tåg och bussar när det passar det företag som ansvarar för trafiken, och INTE när det passar potentiella resenärer.

Det är inte heller billigast att resa från punkt A till punkt B, utan mest pengar tjänar du om du köper ett månadskort eller löser en biljett som gäller från punkt A till C och sen i smyg hoppar av på punkt B. Idag var min fru med om något som får alla mina "skriva insändare", eller "ringa upp någon chef och be dom dra åt helvete-gener" att aktiveras.



Min fru jobbar i Fagersta och åker tåg till jobbet. Det gör hon med hjälp av tåg från Tåg i Bergslagen och ett månadskort från Tågkompaniet. Kortet gäller mellan Surahammar och Fagersta, eller egentligen har hon ett kort som gäller mellan Surahammar och Vad (en mindre ort i Dalarna). En längre sträcka som med svensk kollektivtrafiks ekonomiska logik blir 500:- billigare per månad än om hon köpte ett månadskort för den kortare, faktiska sträckan, men i alla fall.

Hon hade idag onsdag, ett sen länge inplanerat läkarbesök i Västerås. Jag och Alice skjutsade in henne med bil till Västerås imorse, och när läkarbesöket var slut skulle hon åka tåg från Västerås, via Surahammar och vidare upp mot Fagersta (samma sträcka, samma tåg).

Men döm om hennes förvåning (och min ilska) när hon nekades att KÖPA en enkelbiljett för sträckan Västerås till Surahammar, för att sen med hjälp av sitt månadskort åka vidare på sträckan Surahammar-Fagersta. Det fick man inte göra !! Man var nämligen tvungen att ha ett och samma färdbevis gällande för hela sträckan man tänkte åka. Tågkompaniet/TIB menade alltså att hon var tvungen att köpa en kontantbiljett för hela sträckan Västerås-Fagersta, trots att hon redan har ett giltigt månadskort för sträckan Surahammar-Fagersta.

Man får alltså enligt företagets regler inte åka på en korrekt inköpt enkelbiljett till Surahammar, där kliva av tåget, stå en minut på perrongen och sen hoppa på samma tåg för att med det fullt giltiga månadskortets hjälp åka vidare till Fagersta. Enligt Tågkompaniets/Tåg i Bergslagens usla regelverk var man i så fall tvungen att gå av i Surahammar och istället invänta nästa avgång mot Fagersta en dryg timme senare. Hur i h-vete kan man få driva trafik med ett sånt helgalet regelverk??

Tåg i Bergslagen och Tågkompaniet - Ni borde skämmas !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0