Bortom såväl logik som relevans

Ibland slås jag av att mycket runt omkring oss i vår vardag kan locka till både skratt och förundran även om så inte var tanken från början. Jag är själv med min raljerande svenska i den här bloggen sällan logisk i mina resonemang. Inte heller särskilt duktig på att hålla mig till den röda tråden. Men oavsett mina egna brister och tillkortakommanden så fortsätter jag att förtjusas, förbryllas och roas av den bristande logiken i såväl livet som stort, men också i vissa texter man ramlar över här på nätet.

Idag har jag två saker, vitt skilda från varandra som ändå fått mig att dra på smilbanden, men också fått mig att fundera på hur man tänker när man fattar vissa beslut. Vi börjar med det irrelevanta i en journalistisk text jag hittade häromdan. Eller journalistisk text var kanske att ta i. Det var en nyhetsnotis, en kortare artikel om en trafikolycka i vår lokala morgontidning VLT.

Efter en trafikolycka i Sala beskrev de vad som hänt och var, och sen kom det som för mig gjorde dagen roligare men artikeln "obegriplig". De avslutade nämligen artikeln med följande;

"Enligt polisen ska ingen annan vara skadad. Varför fordonen krockade är ännu oklart. De båda inblandade är inte släkt med varandra och inte heller i samma ålder."

Eh?  Hur menade dom nu? Svara mig nån. Vid hur många trafikolyckor, är de inblandade släkt med varandra eller i samma ålder? Och vad har det för betydelse för händelsen i stort?

Nåja, vi släpper det även om det blir roligare och roligare ju mer man läser det och tänker på meningens relevans till artikelns övriga innehåll.

Ett helt annat ämne som förbryllat mig är min nyinköpta platt-tv och dess fördelar/nackdelar. Jag har nämligen bytit ut min havererade tjock-TV mot en ny snygg, svart platt-TV. 42 tum. Ni vet hur man resonerar. En ny tv ska vi ha, och stor ska den vara. Det blir härlig kontrast och ger ett djup och en närvarokänsla som vår gamla tjockis inte kunde bjuda på.

Problemet i vårt fall är att det är cirka 2½ meter från vägg till vägg i vardagsrummet, vilket gör att man kommer liiiite för nära tv:n för att kunna njuta fullt ut av den trevliga kvaliteten. Bilden blir i sin upplösning lite kornig. Lösningen är att resa sig ur soffan och gå bort till köket cirka 4 meter bort.

Vips, bilden är kanon och tv:n kommer plötsligt till sin fulla rätt. Men det uppstår ett litet aber. För varje meter jag förflyttar mig bort från tv:n så "krymper" tevens skärm med x antal tum. Så nu står jag här i köket, sneglandes på min nya fina tv som nu, lagom långt bort i storlek framstår som en 28 tums tv. Alltså har jag inte tjänat någonting i detaljrikedom eller närvarokänsla. Jag har istället fått en förvisso ny, men likväl dyr tv, som på detta avstånd känns mindre än min ursprungliga.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett tips till er som ska köpa ny tv. Köp en 32 tums LCD, och se till att ha parabol med digitalbox (helst HD) har ni vanlig bonn-antenn eller analog signal via kabel-TV kommer ni resa ragg och få gråa hår. Tekniken i de platta tv-apparaterna ger inte per automatik någon revoloutionerande bildkvalitet. De större skärmarna har i stort bara förpackats i smalare, men större skärmar. Ni vet ,ta ett foto på datorn och dra i hörnen så bilden blir större. Då får ni en bilkvalitet därefter när pixlar och annat dras sönder. Så blir resultatet OM ni inte har en klockren bildsignal in från väggen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0